top of page
Szukaj
Zdjęcie autoraOla Englander - Botten

Zaawansowany Czytelnik


W naszej szkole średniej operuje program komputerowy, którego nauczyciele używają do monitorowania postępów dzieci w nauce czytania i rozumienia przeczytanych książek. Program ten powszechnie jest nazywany „Accelerated Reader”. Aby przetłumaczyć znaczenie tych dwóch słów należy użyć dłuższego zdania: Jest to czytelnik lepszy od średniaków, który rozwija się i czyta szybciej, jest bardziej zaawansowany w rozumieniu tekstów i ogolnie lepszy. Czyli w wolnym tłumaczeniu: „Zaawansowany Czytelnik”.


Na początku pierwszej klasy w szkole średniej, w wieku 11 lat, wszystkie dzieci rozwiązują testy komputerowe które pomagają nauczycielom ustalić poziom czytania, szybkość przyswajania informacji i rozumienie indywidualnych słów i całych tekstów. Testy składają się z 34 pytań i każda udzielona odpowiedź dyktuje kolejne pytania. Dzięki temu każde dziecko otrzymuje rezultat końcowy, który jest indywidualnie dopasowany do umiejętności tego właśnie ucznia.


Otrzymany rezultat jest zakresem cyfr, na przykład przedział od 3.5 do 5.5. Każdy numer jest również odpowiednikiem wieku jaki podaje komputer. A więc jedenastoletni uczeń może mieć poziom czytania i zrozumienia książek odpowiedni starszemu, czternastoletniemu uczniowi.


Po teście, uczeń powinien rozpocząć czytanie książkek od poziomu 3.5. Będzie mógł wtedy zrozumieć słownictwo, znaczenie i przesłanie książki. Jak uczeń będzie przechodził na następne poziomy czytania: 3.6, 3.7 itd. książki będą dla niego coraz bardziej trudne i ich zrozumienie zabierze więcej czasu. W bibliotece szkolnej wszystkie książki są ponumerowane więc łatwo można znaleźć odpowiedni poziom według wskazań testu.


Po przeczytaniu każdej książki można zrobić test na komputerze, który sprawdzi zrozumienie lektury. Ilość poprawnie udzielonych odpowiedzi jest przeliczona na punkty. Dzieci są zachęcane, aby robić testy jak najczęściej. Co dwa tygodnie zamiast lekcji angielskiego jest posiedzenie w bibliotece. Dzieci mogą czytać wybraną lekturę przez godzinę lub zrobić testy. Uczniowie otrzymują drobne prezenty od pani bibliotekarki za ilość zdanych poprawnie testów z wynikiem minimum 80%. Dla przykładu podam, że Julia zrobiła już 31 testów od początku września, z każdego otrzymując 100%. Średnia klasowa to 12 książek. Julia dostała już w nagrodę zakładki do książek, mazaki i kupon na 5 funtów do wydania w księgarni.


Właśnie skończyłam czytać książkę Mateusza pod tytułem „The Kill Order”. Rewelacja. Poziom 5.7. Dla porównania „Oliver Twist” ma 5.0 poziom a „Duma i Uprzedzenie” 5.5. Poziomy zależą od wielkości książki czyli ilości przeczytanych słów, bogactwa i trudności użytego słownictwa, a także zrozumienia skomplikowanych akcji i i wydarzeń.


Nie mogę się już doczekać, aż Mateusz wypożyczy mi jutro w szkole piątą i ostatnią już książkę z tej serii: „The Maze Runner”. Wszystkie książki czytam z polecania czternastoletniego syna lub dwunastoletniej córki. Jeżeli starczy czasu to sama również wybieram sobie lekturę.

Comments


bottom of page